×

Hoe zijn de kortingscodes te gebruiken?

Vergeten wintergroentjes

Laatste trends 10 januari 2017

Welke winterse groenten verdienen meer aandacht?

Wanneer de temperatuur daalt en de dagen korter worden, neigen we allemaal naar typische wintergerechten. Maar hoe vaak gebeurt het niet dat je in de supermarkt voor de schappen staat en geen idee hebt wat je nu weer moet klaarmaken voor het avondeten? Dan toch maar weer makkelijk voor het vertrouwde wintermaaltje gaan. Zonde eigenlijk, want er zijn heel wat typische wintergroenten die een beetje naar de achtergrond zijn verdwenen. Probeer eens wat vaker af te wisselen en te kiezen voor de wat minder gebruikelijke groenten. De smaken zullen je positief verrassen!

Rabarber

Wellicht een van de minst bekende groentjes is rabarber. De planten met een stevige roze/rode steel en een knalgroen blad bevatten veel vitamine C, A en calcium. Van deze plant gebruik je alleen de kleurige stengel in gerechten. Meestal zijn dat zoete gerechten, zoals gebak of jam omdat rabarber een erg uitgesproken zure en bittere smaak heeft. Van rabarber wordt daarnaast ook vaak een compote of saus gemaakt, maar wat de meeste mensen niet weten, is dat je het ook prima als hoofdgerecht kunt eten. Bijvoorbeeld zoals de Italianen het eten in combinatie met munt, mascarpone en aardbeien. Door de frisse, zoete en zure smaken door elkaar ontstaat er een ware smaakexplosie in je mond.

rabarber.jpg

Radijs en rammenas

Deze dieprode, soms paarsachtige bolletjes waren vroeger zeer in trek, maar naarmate we ouder zijn geworden, lijken we ze volledig vergeten te zijn. Jammer, want deze groentjes zijn heerlijk te combineren met winterse gerechten. Meestal worden de knollen rauw gegeten, wanneer ze nog sappig en knapperig zijn. Radijs heeft dan een vrij pittige smaak die veel mensen niet aan staat. Om deze uitgesproken smaak iets te verzachten, kun je de groentjes stoven en door aardappelpuree mengen. Of je kunt ze een paar minuten koken met een beetje zout of suiker. Het plantje dat meestal nog aan het rode bolletje zit, kun je ook gebruiken. Roer deze bijvoorbeeld door de risotto of wok deze mee met andere groenten. Je kunt ook een keer rammenas proberen, ook wel zwarte radijs genoemd. Deze is iets minder scherp van smaak en misschien een goede tussenoplossing. Laat je niet afschrikken door de donkere kleur.

Artisjok

Vooral bekend van grootmoeders' recepten. Naast het feit dat er veel vezels in zitten, zit er ook foliumzuur in artisjok. Iets wat een belangrijke rol speelt bij de vroege ontwikkeling van een ongeboren kind. Waarom maar weinig mensen het gebruiken, is omdat veel van ons niet weten hoe en welk deel van deze groente we moeten klaarmaken. De artisjokbladeren worden het meest gegeten, maar het hart van de artisjok is ook eetbaar. Beleg zelf eens een pizza met artisjokharten, Italiaanse ham (Coppa di Parma) en rucola. Of verras je tafelgasten door artisjok te vullen met kaas en bacon. De variaties voor verschillende vullingen zijn erg divers. Wees creatief!

artisjok.jpg 

Boerenkool

Waarschijnlijk is dit niet zozeer een vergeten groente, maar vergissen mensen zich erin hoeveel kanten ze hiermee op kunnen. Er zijn meer mogelijkheden met boerenkool dan alleen de klassieke stamppot met worst. Bijvoorbeeld door een wokgerecht met kip en sojasaus of door een quinoasalade. Boerenkool mag best het "stamppotimago" van zich af gooien, want de mogelijkheden om te combineren zijn eindeloos. Er wordt beweerd dat als het een paar dagen vriest dat een positieve invloed heeft op de ietwat bittere smaak. De groente gaat er vaak zoeter van smaken. Boerenkool wordt beschouwd als superfood en als een van de gezondste groenten vanwege de grote hoeveelheden vitamine K, A en C.

Pastinaak

Ook wel bekend als de witte wortel. Vroeger werd deze groente regelmatig gegeten ter vervanging van aardappels. In de middeleeuwen dacht men dat pastinaak een heilzame werking had en buik- en kiespijn kon verhelpen. Daar zijn we inmiddels op teruggekomen, maar de groente zit wel vol met vitamines, waaronder B en C en is rijk aan ijzer, kalium en magnesium. In gerechten kun je veel kanten op met deze oerwortel. Je kunt ze rauw gebruiken in salades, koken samen met oranje wortels of roosteren in de oven. Natuurlijk kun je de wortel ook gebruiken in winterse stamppotten of door groentesoep gecombineerd met andere groentjes. De meeste smaak zit net onder de oppervlakte, waardoor het zonde is om te veel van de buitenkant af te schaven. Boen ze daarom goed schoon onder de kraan, dat is voldoende en zo smaken ze het lekkerste!

pastinaak.jpg

Aardpeer

Niet de mooiste van alle groentjes, maar wel degelijk erg lekker. De aardpeer heeft zijn uiterlijk niet mee met de bruine, knobbelige schil, maar het vruchtvlees van binnen is sappig en zoet. Een belangrijke stof in de rauwe aardpeer is inuline, een plantenvezel die zorgt dat de bloedsuikerspiegel stabieler blijft. Een goede groente dus voor diabetespatiënten. Je moet dan wel de aardpeer rauw eten, want na het koken blijft er weinig over van het inulinegehalte. Je kunt de groente prima rauw eten door bijvoorbeeld een frisse salade. En wat ook handig is van dit product: het is glutenvrij en daarom een handige vervanger voor bijvoorbeeld tarweproducten. Een originele manier om gebruik te maken van aardpeer in gerechten is om ze te koken en vervolgens te pureren. Dit kun je gebruiken als dip of als vulling voor bijvoorbeeld hartige pannenkoeken.

Heb je even geen zin of inspiratie om zelf te bedenken wat je moet eten? Bestel dan eens een maaltijdbox bij HelloFresh.


Reacties

Laatste blogberichten