Gezond afvallen door 9 ultieme tips

Geplaatst 27-12-2021
Geschreven door Romee

Zo begin jij het nieuwe jaar op een gezonde manier

Heb jij net zoals veel anderen aan het eind van het jaar een aantal goede voornemens gemaakt? Mocht je van jezelf met de feestdagen veel eten met als voorwaarde het nieuwe jaar gezond te beginnen om de extra kilo's eraf te krijgen? En moet je nu schuldbewust toegeven dat je daar nog niets mee gedaan hebt? Geen paniek, want er zijn veel manieren om snel die extra kerstkilootjes kwijt te raken of om vanaf vandaag een gezonde start te maken in het nieuwe jaar. Sommige tips zullen je zeker verbazen!

1. Honing-citroen-water

Een gekke combinatie, maar deze mix is goed voor je hele lichaam. Dit is ook een perfect middeltje als je een druk leven hebt en geen tijd hebt om verse smoothies of zelfgemaakte groentesoep te maken. De enige ingrediënten die je hiervoor nodig hebt, zijn een theelepel honing, citroensap van een halve citroen en een glas warm water. De vitamine C in het citroensap stimuleert de collageenproductie in je lichaam, een natuurlijk eiwit dat ervoor zorgt dat je huid jong blijft. Honing zorgt daarnaast voor een hydratatie van binnenuit van je huid.

 

Bloeddrukverlager en sterker immuunsysteem

Citroensap en honing zijn daarnaast allebei rijk aan kalium, dat een natuurlijke bloeddrukverlager is en daardoor in de meeste gevallen goed voor het hart is. Heb je last van een opgeblazen gevoel, brandend maagzuur of winderigheid? Dan is dit wellicht ook een goed drankje voor jou. Citroenen zitten vol met pectine en stimuleren de stoelgang om afvalstoffen het lichaam uit te werken. Heb jij deze winter de ene verkoudheid na de andere? De vitamine C in dit powerdrankje helpt het immuunsysteem te versterken. Drink dit drankje elke dag voor je ontbijt en je zult je gauw een stuk fitter voelen.

 

Sap detox

2. Sap detox

Wil je in één keer snel die kerstkilo's eraf, overweeg dan eens een sapkuur. Weliswaar niet de makkelijkste manier om gewicht te verliezen, omdat het veel van je doorzettingsvermogen en je rammelende maag vraagt. De meeste sapkuren beslaan drie dagen, maar je kunt ook een sapkuur van vijf dagen doen. Het woord zegt het al, een sapkuur houdt in dat je gedurende een aantal dagen alleen maar groentesap drinkt dat vol vezels en voedingsstoffen zit.

 

Af- en opbouwdagen

Voorafgaand aan de detox heb je twee afbouwdagen, waarbij je steeds meer water drinkt en je je kopje koffie en glas wijn laat staan. Op je laatste afbouwdag mag je alleen nog groenten en fruit eten. Deze afbouwdagen zijn erg belangrijk om je lichaam voor te bereiden op je sapkuur. Wanneer je detox erop zit, moet je er rekening mee houden dat je darmen en maag leeg zijn. Begin dan ook niet meteen met normale porties te eten zoals je normaal gesproken doet, maar bouw het weer langzaam op. Kleine beetjes en beginnen met groenten en fruit.

 

Doorbreekt de cirkel

Omdat je naast de sappen ook veel water drinkt, zal je huid na afloop stralen en goed gehydrateerd zijn. Je zult je vaak niet bewust zijn van het feit dat je waarschijnlijk gedurende een dag te weinig drinkt. Een volwassene heeft gemiddeld 1,5 tot 2 liter vocht (het liefst water) nodig per dag. Een sapkuur maakt je bewust van je huidige eet- en drinkpatroon en doorbreekt dat ook vaak. Je had misschien bepaalde slechte of ongezonde eetgewoontes waar je je niet bewust van was of waar je moeilijk afstand van kon doen. Een juice clan doorbreekt die cirkel. 

 

tarwegras

3. Een ode aan superfoods

Niemand heeft een precieze definitie, maar superfoods zijn producten die vol vitamines, mineralen en antioxidanten zitten. Het is niet de bedoeling dat je je complete voedingspatroon wijzigt en alleen nog maar superfoods op je dagelijkse menu zet. Een gezond leven streef je juist na door gevarieerd te eten en superfoods toe te voegen aan de producten die normaal gesproken op je bord liggen.

 

Thank heaven for tarwegras

Tarwegras wordt beschouwd als het pareltje onder de superfoods. Het is de bedoeling dat je het gras in een sapcentrifuge of slowjuicer stopt en regelmatig een shot (30ml) tarwegras drinkt. Een shotje verhoogt het zuurstofgehalte in je bloed, waardoor dit ideaal is om te drinken net voordat je gaat sporten. Dit wondermiddel heeft ook een groot effect op je lever. Door de ontgiftende stoffen, mineralen, vitamines, enzymen en chlorofyl wordt je lever gezuiverd en ontgift. Dit orgaan speelt de belangrijkste rol in je lichaam als het gaat om de verwerking en afvoer van afvalstoffen. Het kan daarom geen kwaad om dit orgaan van tijd tot tijd een gezonde boost te geven.

 

Lang leve chiazaad

Deze donkere zaadjes zitten bomvol gezonde stoffen en kan je makkelijk aan je eten toevoegen, omdat het een vrij neutrale smaak heeft. De zaadjes zitten vol magnesium, calcium, kalium en ijzer en zijn een goede aanvulling op je voeding. Bijna alle koolhydraten in chiazaad zijn vezels en kunnen tien tot twaalf keer hun gewicht in water absorberen. Hierdoor zal je sneller een vol gevoel hebben en dus minder snel tussen de maaltijden door naar een snack grijpen. Deze eigenschap stimuleert ook een gezonde stoelgang. Niet iedereen kan chiazaad even goed verdragen. Door de hoge concentratie vezels kan je last van je darmen krijgen.

 

gember

4. Gember, gember, gember!

Deze ondergrondse wortelstok is erg gezond voor je lichaam. Gember gaat maagzuur tegen en zorgt voor een goede spijsvertering. De smaak van puur gembersap is erg scherp en sommigen zullen dit eens maar nooit weer puur drinken. Om toch alle voedingsstoffen binnen te kijgen, kan je het gembersap mengen met wat citroensap. Is dat nog steeds nauwelijks te doen, dan kan je de gember schillen, in blokjes snijden en in warm water doen. Je zelfgemaakte gemberthee! Je krijgt op die manier wel een stuk minder voedingsstoffen binnen in vergelijking met puur gembersap.

 

Natuurlijke pijnstiller

Een ideaal moment om een shot gesapt gember te drinken, is na het sporten. De ingrediënten hierin zorgen namelijk voor een verlichting van spierpijn en een snel herstel van de spieren. Daarnaast helpt het tegen gewrichtspijn en ter verlichting van migraine. Gember zit vor antioxidanten, vitaminen en mineralen, zoals ijzer, magnesium en zink. Een andere belangrijke bouwstof is gingerol, een bioactieve stof die helpt tegen misselijkheid. Daarnaast schijnt dit ook te helpen tegen reisziekte. Word jij snel misselijk in de auto? Misschien is dit dan een goeie om eens te proberen!

 

Poedervorm

Gember kan je ook in poedervorm kopen als je geen sapcentrifuge hebt of daar geen tijd voor hebt. Het poeder kan je gemakkelijk door je eten of drinken mengen. Voeg bijvoorbeeld wat suiker aan het poeder toe en roer de poedermix door kokoswater. Gezond en ook nog eens erg lekker!

 

5. Winterkost en op gewicht blijven gaan niet samen.

Deze combinatie kan best samen gaan. Winterkost staat afvallen niet per se in de weg. De basis van veel wintergerechten bestaat uit aardappelen en groenten. Daar is niets mis mee. Het zijn de extraatjes die je daarna eraan toevoegt, die de gerechten tot een ware caloriebom maken. De spekjes, jus en rookworst zorgen dat een gezonde, evenwichtige maaltijd een vette hap wordt.

 

Verbieden werkt niet

Bepaalde ingrediënten of gerechten verbieden heeft vaak geen zin bij afvallen. Dat is ongeveer hetzelfde als je tegen iemand zegt: "Je mag aan alles denken, behalve aan de kleur rood." Diegene zal zijn uiterste best doen niet aan de kleur rood te denken, maar juist door deze krampachtige denkwijze zie je alles voor je in het rood. Opeens zijn bananen rood, het haar van je partner, de muren in je huis. Bij de meeste mensen helpt iets verbieden dus niet. Zoals in veel gevallen op gaat en ook hier: als het maar met mate is. Dus met stoemp of een lekkere stoofschotel op z'n tijd is niets mis. Je moet alleen de verleiding kunnen weerstaan om meer dan één keer op te scheppen tijdens het avondeten.

 

Wees verstandig

Daarnaast moet je proberen de hele vette happen te laten staan. Probeer bijvoorbeeld bij de stoemp je kuiltje voor de jus iets kleiner te maken dan je normaal doet en de rookworst te laten staan (hoe lekker ook!). En voeg in ovengerechten iets minder aardappels toe. Op deze manier blijf jij prima op gewicht en kun je daarnaast ook nog genieten van heerlijke winterkost!

 

Wit en bruin vetweefsel

6. Die extra calorieën in de winter houden ons warm.

Een lekker extra laagje vet om jezelf warm te houden tijdens de koudste dagen van het jaar. Dit excuus is bijna zo oud als de weg naar Rome en lijkt algemeen geaccepteerd. Toch is dit excuus wetenschappelijk ontkracht. Mensen die overtollig vet hebben, voelen vaak juist kouder aan dan anderen.

 

Wit en bruin vetweefsel

Wanneer je aankomt, krijg je er wit vetweefsel bij. Het enige soort vet dat je wél warm houdt, is bruin vetweefsel dat baby'tjes veel hebben om zich warm te houden (gemiddeld vijf procent van hun lichaamsgewicht!). Bruin vet houdt je lichaamstemperatuur op peil door het verbranden van vetten en glucose. De hoeveelheid bruin vetweefsel is genetisch bepaald. Slanke mensen hebben over het algemeen meer bruin vetweefsel en obesitaspatiënten hebben vaak geen bruin vet. De aanmaak van bruin vet kun je niet krijgen door voeding, maar dit kun je wel stimuleren op andere manieren. Bijvoorbeeld door meer te gaan sporten. Wit vet wordt hierbij omgezet in bruin vet. Een andere manier is door je lichaam bloot te stellen aan kou door bijvoorbeeld een koude douche te nemen. Hierdoor wordt het bruine vetweefsel actief en kan dit groeien.

 

Vetreserves

Maar waarom lijken we dan toch meer honger te hebben in de winter? In de tijd van onze voorouders betekende het aanbreken van de koude wintermaanden ook een tijd van hongersnood. Een theorie luidt dat we genetisch geprogrammeerd zijn om tijdens de herfst alvast vetreserves aan te leggen om de winter te overleven, een tijd wanneer de voedselvoorraden schaars waren. Tegenwoordig hoeven we geen vetlaag meer aan te leggen om de winter te overleven, omdat wij winkels hebben die het hele jaar open zijn. Dat excuus gaat dus eigenlijk niet meer op.

 

chocolademelk met slagroom

7. Je af en toe ernstig misdragen met eten is gevaarlijk

Vreetbuien horen nu eenmaal bij de mens en zolang het niet dagelijks gebeurt, is er niets schadelijks aan. Zeker in de winter, wanneer het nog even duurt voordat je weer in zwemkleding over het strand hoeft te paraderen. Daarnaast het seizoen dat gelijk staat aan ontzettend veel lekkers. Denk alleen al aan chocolademelk met een flinke dot slagroom, zelfgemaakte custard of een heerlijke schaal nachos met een dikke laag kaas eroverheen.

 

Vreetbuien zijn oké

Jij en ik zullen allebei weleens dagen hebben dat we alle kasten in huis opentrekken op zoek naar (ongezonde) snacks. Dat moet je natuurlijk niet te vaak doen, want sommige vetten kunnen niet verteerd worden. Wanneer je daar te veel van binnenkrijgt, gaat je lichaam protesteren. Als jij elke dag bij de McDonald's zou eten, zou je logischerwijs vroeg of laat pijn in je buik krijgen. Je lichaam geeft je dan een seintje dat je niet goed bezig bent. Maar zo af en toe zondigen, kan echt geen kwaad. Daar ligt geen diëtist of voedingsdeskundige wakker van. Zolang je de ongezonde snacks maar compenseert met gezonde voeding is er niets aan de hand. Vreetbuien mogen, maar... met mate!

Reactie(s)

Je hebt nog geen reactie gegeven.

Plaats een reactie